București, 29 septembrie 2025. Grupul Rohlik, lider european de e-groceries, din care face parte supermarketul online Sezamo, este pionierul unui nou pas către sustenabilitate prin introducerea unei categorii dedicate produselor upcycled în toate piețele sale. Prin această inițiativă, grupul Rohlik devine primul retailer din Europa care oferă clienților o gamă variată de produse alimentare realizate din ingrediente upcycled, oferind o a doua viață surplusului și contribuind la reducerea risipei alimentare.
Upcycling: dăm
alimentelor o a doua viață
Upcycling este un proces
inovator care transformă surplusul sau produsele secundare din procesul de
producție alimentară în produse noi, de înaltă calitate. În loc să se
risipească, ingrediente precum tescovina de bere, cojile de cacao sau fructele
și legumele „imperfecte” sunt transformate în granola, gustări, sosuri sau
băuturi. Această abordare nu doar că reduce risipa, dar contribuie și la
conservarea resurselor naturale și la scăderea impactului asupra mediului al
producției alimentare.
Upcycling, o nouă
categorie de produse disponibile la Sezamo
În România, supermarketul
online Sezamo colaborează deja cu 8
branduri locale și internaționale care produc produse upcycled: Nasul Roșu, Carmangeria Ozana, dognomz x
favr, favr, Kokova, Kumasi și Kofi Ti, urmând ca lista să se crească, pe
măsură ce se adaugă noi branduri.
În prezent, în oferta
Sezamo sunt peste 50 de produse upcycled,
dezvoltate în colaborare cu brandurile partenere, de la dulcețuri, zacuscă și
compot, până la crackerși, granola și chiar mâncare pentru animale. Acestea se
vor regăsi în categoria Upcycled din zona de inspirație, iar produsele vor fi
marcate cu un badge „Upcycled”.
„Sezamo a considerat dintotdeauna sustenabilitatea unul
dintre pilonii săi esențiali. Ne angajăm să aducem această viziune mai aproape
de clienții noștri – nu prin teorie, ci prin alegeri tangibile, de zi cu zi.
Ceea ce face ca această inițiativă să fie specială este faptul că putem oferi
furnizorilor noștri sprijin 360°: îi îndrumăm în procesul de obținere a
certificărilor, nu impunem condiții legate de stocuri sau cantități și
deschidem accesul către clienții noștri inclusiv pentru micii producători locali.
Iar upcycling este un exemplu minunat de cum putem reduce risipa, sprijini
producătorii locali și oferi clienților noștri produse delicioase care fac și
planeta un loc mai bun. Pentru noi, este vorba despre a schimba în bine modul
în care facem cumpărături alimentare”, a declarat Martin Beháň, Managing Director CEE, Rohlik
Group.
În parteneriat cu
experții de la TransFoodMission,
Sezamo își propune să accelereze creșterea acestui curent în Europa. „Upcyclingul nu mai este un segment de nișă.
Devine o fundație pentru sistemele alimentare ale viitorului. Lansarea primei
categorii dedicate alimentelor upcycled în Europa, în Cehia, a demonstrat că
publicul este pregătit, iar datele de impact vorbesc de la sine. Scalarea
acestei inițiative în toate piețele Rohlik arată ce este posibil atunci când
retailerii își asumă rolul de lider: reducerea măsurabilă a risipei, implicarea
furnizorilor, inovație și încrederea consumatorilor – toate deodată”, a
declarat Júlia Dalmadi, Founder & CEO, TransFoodMission.
Voci locale, impact mai
puternic
Implicarea producătorilor
locali în această inițiativă oferă credibilitate suplimentară și o legătură
directă cu consumatorii.
„Pentru noi, Upcyclingul este mai mult decât o tendință –
este o modalitate de a respecta fiecare ingredient și de a reduce risipa fără a
compromite calitatea sau gustul. Colaborarea cu Sezamo ne oferă șansa de a duce
această viziune către mai mulți consumatori, simțindu-ne în același timp
sprijiniți ca producători locali. Nu este doar despre a vinde produse, ci
despre a face parte dintr-o mișcare care face producția de alimente mai
inteligentă și mai prietenoasă cu planeta.”, a declarat Dan Constantinescu, co-proprietar al fermei Nasul Roșu.
Inițiativa, deja validată
în Cehia
Categoria Upcycled a fost
lansată pentru prima dată în Cehia, în 2024, și pe baza succesului său este
acum extinsă în toate cele cinci piețe Rohlik. După primele 4 luni în Cehia,
peste 40 de produse au generat vânzări de 120.000 euro din 32.000 de comenzi,
reutilizând 7,3 tone de ingrediente nutritive și prevenind emisii de 51 tone de
CO₂ (echivalentul scoaterii din circulație a 11 mașini timp de un an).
Extinderea în piețele europene implică acum 55 de branduri și peste 200 de
SKU-uri. Ziua lansării – 29 septembrie – coincide cu Ziua Internațională de Conștientizare privind Pierderile și Risipa
Alimentară (International Day of Awareness of Food Loss and Waste –
IDAFLW).
O tendință globală în
creștere
Piața globală a
produselor alimentare upcycled este în plină expansiune – evaluată la 53,7
miliarde USD în 2021 și estimată să ajungă la 97 miliarde USD până în 2031, cu
o rată anuală de creștere (CAGR) de 6,2%. În SUA, după introducerea
certificării pentru produsele upcycled, 70% dintre consumatori au raportat un
interes crescut pentru achiziția acestui tip de produse, iar 62% s-au declarat
chiar dispuși să plătească mai mult pentru ele.
Prin introducerea acestei
categorii, Sezamo răspunde cererii
tot mai mari din partea clienților pentru soluții sustenabile și își
consolidează rolul de inovator în sectorul de retail alimentar.
Supermarketul online
oferă o selecție de 17.000 de produse, precum produse proaspete direct de la
fermieri autohtoni, alimente de la artizani locali, dar și branduri
internaționale de tip supermarket, toate într-un singur loc. Produsele sunt
livrate către clienți din depozitul de 12.000 m2 situat în incinta CTPark, în
nordul Bucureștiului, care include spații de depozitare ambientală și unități
cu temperatură controlată, ce permit păstrarea produselor în condiții cât mai
bune și reducerea costurilor de energie.
Despre Sezamo
Sezamo este un
supermarket online, parte din grupul european Sezamo, una dintre cele mai
importante companii de e-grocery din Europa. Deja activ în: Cehia (Rohlik.cz),
Ungaria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr.de), Sezamo s-a
lansat în România în 2022. Fiind o companie bazată pe tehnologie, Sezamo se
angajează în favoarea durabilității, oferind clienților opțiuni ecologice și
sprijinind furnizorii locali. Compania a obținut statutul de unicorn în 2021 și
este în creștere rapidă.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu