Sistemele automatizate bazate pe artificial intelligence (AI), utilizarea covârșitoare a dispozitivelor și comunicațiilor mobile, scăderea nivelului de engagement în rândul angajaților, incidența în creștere a fenomenelor meteorologice extreme și noi reglementări conturează tendințele pe 2026 pentru industria comunicării și a PR în România.
Potrivit unei analize a V+O Communication, afiliată la rețeaua globală de
comunicații SEC Newgate, impactul folosirii sistemelor bazate pe AI reprezintă
un salt al profunzimii și vitezei de dobândire a cunoașterii similar cu cel de
acum 30 de ani, când apariția internetului ne-a schimbat modul de documentare.
Căutările prin AI vor deveni mainstream
și vor înlocui în mare măsură căutările prin Google search. Consumatorii vor solicita din ce
în ce mai mult instrumentelor AI rezumate și review-uri, recomandări și credențiale.
Prin urmare percepția asupra unui brand va fi tot mai mult influențată de
narațiuni agregate, nu doar de știri online, postări și conținuturi disparate,
pentru că instrumentele de căutare prin AI rezumă sentimentul public,
recenziile, acoperirea știrilor și rețelele sociale în rezultate unice.
Mesajele de PR care nu sunt ușor de descoperit și "lizibile de AI"
s-ar putea să nu ajungă niciodată la public.
Gestionarea reputației unui brand
în timp real, prin analiza sentimentelor cu ajutorul AI, va deveni obișnuință și va
înlocui actuala paradigmă om-monitorizare, oferind și răspunsuri gata de
utilizare în câteva minute, ceea ce este deosebit de util pentru identificarea
problemelor înainte ca acestea să prindă teren și să devină crize complete.
Experiența și intuiția umană rămân esențiale pentru interpretarea concluziilor
generate de inteligența artificială.
Autenticitatea
și transparența ca monede de schimb: Într-o lume plină de "fake news" și de
comunicare poleită, publicul caută povești și branduri autentice. PR-ul
viitorului va pune un accent și mai mare pe crearea de narațiuni care reflectă
valorile reale ale organizației, pe comunicarea deschisă, chiar și în situații
de criză, construind încredere pe termen lung, respectiv pe demonstrarea
angajamentului prin fapte tangibile.
Influența Micro și
Nano-Influencerilor: Deși influencerii mainstream rămân importanți, micro media
va crește în 2026, populând YouTube cu postcasturi serioase pe aproape
orice temă posibilă, cu audiențe relevante care le fac să pară o alternativă
mai dinamică și mai flexibilă. Autenticitatea și relația de încredere dintre
acești influenceri și comunitățile lor devin un atu valoros pentru
campanii de PR targetate și credibile.
Prevenția și gestionarea crizelor
de comunicare trece la un nou nivel, cu ajutorul AI, care poate ajuta
companiile să includă în scenariile de pregătire pentru situații de criză
și incidentele generate de fenomene meteorologice (caniculă și secetă cronică,
întrerupte de ploi torențiale și furtuni violente), și care pot amenința fie
direct, fie indirect atât resursele umane cât și activele mobiliare și
imobiliare deținute.
Specialiștii de PR vor trebui să învețe să navigheze printre
polarizările sociale și ideologice. Trăim într-o eră a „camerelor de ecou” și
a bulelor informaționale, unde indivizii sunt expuși predominant la informații
care le confirmă propriile convingeri, amplificând astfel diviziunile. Rețelele
sociale, în special, au transformat modul în care oamenii percep realitatea și interacționează
cu brandurile, făcând ca o singură declarație sau acțiune să poată fi
interpretată în moduri diferite de segmente mari ale publicului.
„Specialistul in PR de astăzi trebuie să fie un sociolog, un psiholog, un
expert in comunicare strategică pentru a-și dezvolta capacitatea de a construi
punți de comunicare și de a facilita înțelegerea reciprocă”, explică Loredana
Visa, Director General V+O Communication.
Comunicarea internă va deveni mobile-first pentru că tot mai mulți angajați
sunt utilizatori fervenți ai aplicațiilor mobile de mesagerie în detrimentul
e-mail-ului. De fapt, lucrătorilor din Generația Z le displac în mod activ
e-mailurile, 40% dintre aceștia afirmând că e-mailul le restricționează
capacitatea de a-și arăta personalitatea la locul de muncă. Comunicarea internă
trebuie „să ajungă la oameni acolo unde se află” și asta înseamnă din ce în ce
mai mult pe smartphone-uri, tablete și prin intermediul aplicațiilor
mobile, pentru că funcțiile mobile first (aplicații mobile, comunicare
nativă mobilă) fac parte din experiența digitală în evoluție a angajaților, mai
ales a celor din Gen Z, care vor reprezenta în 2030 aproximativ 30% din forța
de muncă.
De asemenea, companiile vor fi nevoite să considere tot mai mult sustenabilitatea
ca parte a strategiei de afaceri. Sustenabilitatea va însemna un efort
financiar imediat cu impact asupra profitabilității, dar cu câștiguri pe termen
mediu și lung. Sub presiunea activiștilor, companiile își vor repoziționa
treptat ciclurile de viață ale produselor către un model de tip 3R - "Reparare,
Reutilizare, Reciclare". Pe de altă parte, vorbind de activism, apare și
un fenomen în creștere - Activismul CEO - în care liderii de afaceri seniori
vorbesc public despre probleme sociale care nu sunt neapărat direct legate de
operațiunile de bază ale companiei, dar se pot lega de probleme ESG mai largi
și de așteptările consumatorilor și angajaților de la companii.
Evenimentele sustenabile de la „ar putea
fi” la „obligatoriu” Sustenabilitatea este și în BTL mai mult decât un
concept. În 2026, susținerea inițiativelor ecologice va asigura că evenimentele
companiilor rezonează cu audiența și cu participanții care prețuiesc
angajamentul etic și semnificativ. Organizatorii de evenimente vor adopta spre
exemplu soluții de producție care includ materialele ecologice, vor alege locații
eficiente din punct de vedere energetic și vor invita la evenimente vorbitori ținând
cont de criteriile de diversitate și incluziune socială. Integrând aceste
practici, ele vor diferenția evenimentele, ridicând brandul și inspirând
schimbări mai ample în industrie.
***
V+O Communication România este o agenție multiplu premiată și un
catalizator al comunicării pe piața locală din 2006. Agenția oferă clienților
soluții de comunicare 360 – de la strategie, creație, servicii de PR clasice și
digitale, social media, până la servicii pentru producție tipărită și
audio-video și organizare de evenimente – prin companiile V+O Communication,
Bakers Digital și Unlimited Production.
V+O Group, lider de piață în sud-estul Europei, este una dintre cele mai
mari agenții independente și integrate din regiunea EMEA, cu peste 180 de
angajați. V+O Group, cu 12 prestigioase IPRA Golden Awards, este un partener
strategic de încredere și o agenție de referință pentru mai mult de 250 de
companii din regiune.
SEC Newgate este un grup global de comunicare strategică și consultanță,
bazat pe informații și cercetare, cu sediul în Milano, Italia și operațiuni pe
cinci continente, ajutând clienții să-și demonstreze în mod clar scopul și
valoarea, oferind consiliere și asistență non-stop, implementând campanii la
nivel local, național și internațional.


0 comentarii:
Trimiteți un comentariu