Asociația Dieteticienilor din România, cu sprijinul Nestlé România, a explorat obiceiurile alimentare și de stil de viață ale tinerilor din Generația Z, în cadrul unui studiu care a evidențiat o serie de statistici interesante. Ce mănâncă și ce beau tinerii noștri reprezintă un instrument de lucru extraordinar pentru dieteticieni și pentru factorii de decizie din domeniul sănătății publice.
Peste 95% din tineri urmează un model
alimentar omnivor, consumând alimente de toate tipurile, inclusiv carne,
lactate, ouă, fructe, legume și cereale, potrivit studiului „Evaluarea stilului
de viață și a obiceiurilor alimentare în rândul tinerilor cu vârsta între 18 și
30 de ani din România”, realizat în perioada 3 februarie – 11 mai 2025, pe un
eșantion de 1205 participanți din România, dintre care 47% femei și 53%
bărbați, vârsta medie a grupului fiind de 23 de ani. Doar 1,8% au declarat că
urmează o alimentație pescetariană (vegetarieni care consumă și pește), în timp
ce 1,6% au declarat că sunt vegani, 1,4% sunt vegetarieni, și doar 0,1% adepți
ai dietelor raw-vegan.
„Susținerea acestui studiu face parte din
eforturile Nestlé de a contribui la promovarea unui stil de viață sănătos pe
plan local, începând cu înțelegerea nevoilor acestei generații. Alimentația
echilibrată și menținerea unui tonus bun, a unei stări generale de sănătate
bune reprezintă sau ar trebui să reprezinte un obiectiv prioritar pentru
societate și pentru angajatori, având în vedere că până în 2030, Gen Z va
reprezenta peste o treime din forța de muncă globală”, explică Nicoleta Tupiță, dietetician autorizat și Manager Nutriție
Nestlé România, Bulgaria și Țările Adriatice.
Ce anume mănâncă și beau tinerii români:
Legume și fructe
Doar 34,2% consumă legume zilnic, iar 33,4%
de 4–6 ori/săptămână. Femeile consumă semnificativ mai frecvent legume zilnic
decât bărbații (43,9% față de 25,6%), bărbații mai degrabă mai rar. Totuși, în
categoria legume cu frunze verzi nu există diferențe între bărbați și femei,
astfel că 33% spun că le consumă zilnic. Ceilalți 67% consumă legume cu frunze
verzi mai rar, spre o singură dată pe săptămână.
Nici fructele nu sunt consumate zilnic de
un procent mare dintre tineri. Doar 24,5% consumă fructe zilnic, iar la această
categorie, diferențele între bărbați și femei sunt și mai mari: 31,2% din femei
și doar 18,6% din bărbați mănâncă fructe zilnic.
"Ca specialiști, observăm în
practica de zi cu zi aceeași tendință îngrijorătoare confirmată de acest studiu
– un consum scăzut al grupei de vegetale în rândul tinerilor. În realitate,
problema nu este întotdeauna gustul, ci mai degrabă lipsa de timp și de soluții
simple, rapide, ușor de integrat în rutina zilnică. Tocmai de aceea, încercăm
constant să identificăm strategii cât mai atractive și aplicabile care să îi
ajute pe tineri să includă legumele și fructele în alimentația lor zilnică.
Toate ghidurile alimentare sănătoase recomandă, în mod unanim, ca jumătate din
farfuria noastră, la fiecare masă, să fie acoperită de legume și fructe – un
principiu esențial pentru menținerea stării de sănătate și a unei greutăți
corporale optime”, declară Dr. Laura Gavrilaș, dietetician autorizat,
președinte al Asociației Dieteticienilor din România și coordonator științific
al studiului.
Proteine de origine animală
Și la lapte, tot femeile beau mai frecvent
lapte zilnic decât bărbații (26% față de 17%), iar media este de 21,2%. În
schimb, bărbații consumă mai des produse lactate decât femeile. Toată lumea
pare să prefere ouăle: 45,9% consumă ouă de 1–3 ori/săptămână și 29,1% de 4–6
ori/săptămână, dar femeile tind spre un consum ușor mai frecvent zilnic.
Aproape două treimi dintre respondenți
consumă pește mai puțin de o dată pe săptămână, iar la fructe de mare, consumul
este și mai scăzut: 85,1% consumă mai puțin de o dată/săptămână.
Carne albă: 38,5% consumă de 4–6
ori/săptămână, fără diferențe semnificative între genuri, distribuția fiind
relativ echilibrată. La carnea roșie însă, bărbații au un consum semnificativ
mai frecvent: de 4–6 ori/săptămână (29,2% față de 12,4%) sau zilnic (6,6% față
de 2,7%). Femeile evită mezelurile mai frecvent decât bărbații (44,6% față de
30,6%), diferența fiind semnificativă.
Carbohidrați
33% consumă pâine, paste, cereale de 4–6
ori/săptămână, fără diferențe semnificative între genuri. Un sfert dintre
tineri consumă frecvent, de 4-6 ori/săptămână, dulciuri, iar 37% le consumă de
1-3 ori/săptămână. Mai multe femei consumă dulciuri zilnic decât bărbații, dar
acestea evită mai frecvent patiseria (42,8% față de 35,3%).
Băuturi non-alcoolice
40% dintre respondenți beau cafea zilnic,
iar 27,3% rar. Femeile consumă mai frecvent cafea decât bărbații (44,9% față de
35,8%). Doar 12,6% consumă ceai zilnic,
femeile fiind net peste bărbați la acest capitol: 18,9% față de 7,0%. În
schimb, când vine vorba de băuturi carbogazoase și sucuri naturale, bărbații le
consumă semnificativ mai frecvent zilnic sau aproape zilnic decât femeile.
Studiul a relevat și faptul că femeile tind
să se încadreze mai frecvent în categoriile de greutate normală sau
subponderală, în timp ce bărbații sunt mai degrabă supraponderali și obezi,
ceea ce se explică prin preferințele de alimentație exprimate.
Un tipar alimentar axat pe un consum
frecvent de legume, fructe, produse cerealiere precum pâinea și pastele
integrale, și oleaginoase pare să se coreleze cu un indice de masă corporală
(IMC) normal, sugerând un potențial efect benefic al acestor alimente în
menținerea unei greutăți sănătoase. În contrast, o alimentație bogată în carne
roșie, mezeluri, dulciuri, patiserie și băuturi carbogazoase este asociată cu
un IMC mai crescut, ceea ce poate reflecta o legătură între aceste alegeri
alimentare și un risc mai mare de supraponderabilitate sau obezitate.



0 comentarii:
Trimiteți un comentariu